Elastomere membranen
Vloeibaar aangebrachte elastomere membranen
Vloeibaar aangebrachte elastomere membranen
Een waterdichte rok is een belangrijk gegeven in de opbouw van het berijdbare gedeelte op een brug. Het membraan bestaat meestal uit kunsthars en zal de onderliggende structuur beschermen tegen indringing van vloeistoffen, water en chemische nevenproducten van oliën, dooizouten enz.
Het waterdichtingsmembraan zal beschermd worden door een perforatie beschermende laag alvorens de verdere opbouw van de weg zal uitgevoerd worden.
Na het perfect voorbereiden van het oppervlak brengt de applicator een primer aan op de ondergrond.
De opbouw van het systeem
Let op, elke ondergrond behoeft zijn specifieke primer.
Indien de ondergrond te ruw is kan men opteren om een egaliserende laag te plaatsen met POLYAC® 55.
Hier bovenop komt in de eerste plaats een witte of kleurloze waterdichte POLYAC® BDM laag. Dit kan de manuele versie POLYAC® BDM M of de gespoten POLYAC® BDM HD versie zijn.
Na één uur (afhankelijk van de omgevingstemperatuur) kan de 2e laag POLYAC® BDM M of POLYAC® BDM HD worden aangebracht. Deze dient als bescherming van het waterdichte membraan.
Meteen na het aanbrengen van deze laag zal deze licht worden ingestrooid om de hechting te verbeteren van de volgende fases zoals bijvoorbeeld een bitumen
primer met gietasfalt.
Men verkiest om de 2e laag in een andere kleur uit te voeren dan
de 1e. Dit om een goede dekking van de eerste laag te kunnen garanderen bij uitvoering en om later bij controles van het wegdek de waterdichte laag van de beschermende laag te kunnen onderscheiden.
Meer en meer opteren bouwkundigen om de perforatie bestendige laag op een waterdichte rok ook te gebruiken als antislip slijtlaag. Zo behoeft men geen verdere opbouw van het wegdek aan te leggen in bijvoorbeeld gietasfalt.
De opbouw van het systeem
Na het perfect voorbereiden van het oppervlak brengt de applicator een primer aan op de ondergrond. Let op, elke ondergrond behoeft zijn specifieke primer.
Indien de ondergrond te ruw is kan men opteren om een egaliserende laag te plaatsen met POLYAC® 55.
Hier bovenop komt in de eerste plaats een witte of kleurloze waterdichte POLYAC® BDM laag. Dit kan de manuele versie POLYAC® BDM M of de gespoten POLYAC® BDM HD versie zijn.
Na één uur (afhankelijk van de omgevingstemperatuur) kan de 2e laag POLYAC® BDM M of POLYAC® BDM HD worden aangebracht. Deze is steeds in antislip uitvoering. De 2e laag dient in de eerste plaats als bescherming van het waterdichte membraan maar functioneert ook als berijdbare slijtlaag en zal ingestrooid worden met een grof granulaat.
Ideaal voor toepassingen op bruggen, wegen, parkeerdaken, perrons, fiets en wandelstroken etc.
Men verkiest om de 2e laag in een andere kleur uit te voeren dan
de 1e. Dit om een goede dekking van de eerste laag te kunnen garanderen en om na enkele jaren te kunnen controleren of de slijtlaag is weggesleten of bij mechanisch aangebrachte schade te kunnen nagaan of de waterdichte laag nog intact is.
Na inspectie kan dan de schade geraamd worden en kunnen er op vrij eenvoudige wijze eventueel lokale herstellingen uitgevoerd worden. Dit dankzij de onbeperkte “re-coat” tijd van het ganse systeem.
Het geheel zal worden afgewerkt met een topcoat. POLYAC® 61 is een vloeistofdichte toplaag met uitstekende hechting, hoge mechanische- en slijtweerstand.
Bij spoorwegbruggen kan men de beschermende laag van het waterdichtingssysteem gebruiken als perforatie bestendige bescherming. Het ballast in de opbouw van een spoorweg kan rechtstreeks aangebracht worden op het perforatie bestendig waterdichtingssysteem.
De opbouw van het systeem
Na het perfect voorbereiden van het oppervlak brengt de applicator een primer aan op de ondergrond. Let op, elke ondergrond behoeft zijn specifieke primer.
Indien de ondergrond te ruw is kan men opteren om een egaliserende laag te plaatsen met POLYAC® 55.
Hier bovenop komt in de eerste plaats een witte of kleurloze waterdichte POLYAC® BDM laag. Dit kan de manuele versie POLYAC® BDM M of de gespoten POLYAC® BDM HD versie zijn.
Na één uur (afhankelijk van de omgevingstemperatuur) kan de 2e laag POLYAC® BDM M of POLYAC® BDM HD worden aangebracht. Deze dient als bescherming van het
waterdichte membraan.
Men verkiest om de 2e laag in een andere kleur uit te voeren dan
de 1e. Dit om een goede dekking van de eerste laag te kunnen garanderen bij uitvoering en om later bij controles van het oppervlak de waterdichte laag van de beschermende laag te kunnen onderscheiden.
In de afgelopen 10 jaar is de vraag naar bruggen uit composiet profielen enorm toegenomen. Dat komt natuurlijk door het relatief lage gewicht, de duurzaamheid en de lage onderhoudskosten. De unieke draagconstructies zijn opgebouwd uit gepultrudeerde glasvezelversterkte polyester profielen, de liggers zijn in composiet. Voor het brugdek worden composiet brugdek-planken gebruikt. Deze moeten worden voorzien van een berijdbare slijtlaag.
De opbouw van het systeem
Het systeem kan zowel prefab in de productie-unit aangebracht worden of op de werf na het bouwen van de brug.
De kunststof brugprofielen moeten niet van een primer worden voorzien omdat de POLYAC® producten complementair zijn qua hechting aan het composietmateriaal.
Wij raden u aan om eerst een hechtingsproef te doen omdat de basisgrondstoffen van de kunstof brugprofielen verschillend kunnen zijn per producent.
Ondergrondse constructies behoeven ook resistent te zijn aan indringing van vloeistoffen en chemicaliën. Dit ter bescherming en ter verlenging van de levensduur van de structuur.
De opbouw van het systeem
Na het perfect voorbereiden van het oppervlak brengt de applicator een primer aan op de ondergrond. Let op, elke ondergrond behoeft zijn specifieke primer.
Indien de ondergrond te ruw is kan men opteren om een egaliserende laag te plaatsen met POLYAC® 55.
Hier bovenop komt in de eerste plaats een witte of
kleurloze waterdichte POLYAC® BDM HD laag.
Na één uur (afhankelijk van de omgevingstemperatuur) kan de 2e laag POLYAC® BDM HD worden aangebracht. Deze dient als bescherming van het waterdichte membraan.
Men verkiest om de 2e laag in een andere kleur uit te voeren dan
de 1e. Dit om een goede dekking van de eerste laag te kunnen garanderen bij uitvoering en om later bij controles van het oppervlak de waterdichte laag van de beschermende laag te kunnen onderscheiden.
Met het barre winterweer krijgen vele wegen het hard te verduren en ontstaan er scheuren en putten in het wegdek, soms met schade aan voertuigen en misnoegde bestuurders tot gevolg. De wegbeheerders (gemeentebestuur voor gemeentewegen en gewestelijke overheid voor gewestwegen) zijn verplicht om de openbare weg ten allen tijde in veilige staat te onderhouden.
De overheid neemt dus de nodige maatregelen om gevaarlijke situaties en schadegevallen te voorkomen. Zij doen er ook alles aan om de hinder bij wegenwerken te beperken.
POLYAC® BDM – M is een snelle oplossing om deze calamiteiten snel te herstellen. Een uur na het aanbrengen van de producten kan de weg weer vrijgemaakt worden voor het verkeer.
Herstellen Van Scheuren, Passieve Voegen en Zaagsneden
1. Zuiver maken van de scheur, passieve voeg, zaagsnede:
° niet goed hechtende delen verwijderen.
° alle vuil en onkruid verwijderen.
° de voegen scheuren en/of zaagsneden goed uitblazen met perslucht zodat deze volledig proper zijn en zorgen dat het vrijstaande water weg is.
2. POLYAC® BDM – M aanmaken volgens de technische fiche en hiermee de scheur, passieve voeg of zaagsnede opvullen.
Herstellen Van Gaten in Het Wegdek
1. Zuiver maken van de gaten:
° niet goed hechtende delen verwijderen.
° alle vuil en onkruid verwijderen.
° de gaten goed uitblazen met perslucht zodat deze volledig proper zijn en zorgen dat het vrijstaande water weg is.
2. Aanbrengen van POLYAC® 14 primer. Afhankelijk van de temperatuur van de ondergrond en de omgevingstemperatuur kan de opvulmassa reeds na een uur aangebracht worden.
3. POLYAC® BDM – M aanmaken volgens de technische fiche.
1 deel POLYAC® BDM – M laden met 3 à 4 delen grof rijnzand of kift en vervolgens de gaten hiermee opvullen.
4. Afhankelijk van de temperatuur van de ondergrond en de omgevingstemperatuur moet men tussen de 5 en 10 minuten na aanbrengen van de opvulmassa deze instrooien met een grof granulaat, type Bauxiet of Mandurax (3 – 5 mm)